Support
Maak een ticket aan
Mail
info@businessboostonline.nl

Een back-up maken van je mail op een Mac

Maak een backup van Mail, Contacten en Agenda op de Mac, zodat je niets kwijtraakt als je van account wisselt.

Tegenwoordig heb je met diensten als iCloud en Time Machine weinig meer te vrezen: in de achtergrond wordt er altijd een backup gemaakt en kun je nooit meer iets kwijt raken, toch? Mis! Als je bijvoorbeeld het e-mailadres van je werk gebruikt voor persoonlijke berichten, raak je die berichten, contacten en afspraken kwijt zodra je daar niet meer werkt. Ook als je wisselt van internetprovider en een adres gebruikt van de oude aanbieder moet je goed oppassen dat je geen dingen kwijtraakt, omdat je geen toegang meer hebt tot de server. In deze tip gaan we je daarom laten zien hoe je een backup maakt van je e-mail, je contactenlijst en je agenda. Zo raak je bij een nieuwe baan niets kwijt.

Backup van Mail maken

Voer de volgende stappen uit om een archief te maken van een inbox in het programma Mail. Dit bestand zal worden opgeslagen in het zogenaamde mbox-formaat. Op een later moment kun je de mbox-bestanden weer in het programma Mail importeren. Of in een ander mailprogramma, dat het mbox-formaat ondersteunt.

  1. Open het programma Mail voor de Mac en bepaal welke postbussen en mappen je allemaal wilt archiveren.
  2. Ctrl-klik op de postbus met berichten die je wilt bewaren en kies in het snelmenu de optie ‘Exporteer postbus’.
  3. Nu opent er een nieuw venster, waarmee je de plek kunt aangeven waar de archiefbestanden terecht moeten komen. Selecteer deze locatie en druk op ‘Kies’.
  4. Nu wordt het venster gesloten en verschijnen in de betreffende map de archiefbestanden. Dit kan een tijdje duren. Als Mail nog bezig is, dan staat er bij het mbox-bestand altijd ‘partial’. In dat geval is het niet handig om er al iets mee te doen; wacht rustig tot Mail klaar is met archiveren.

Let er wel op, dat als je verschillende mappen gebruikt, je iedere map moet archiveren. Anders raak je de inhoud van je inbox die je in een aparte map hebt gezet, kwijt.

Backup van Contacten maken

Voer de volgende stappen uit om in Contacten je adreslijst te archiveren:

  1. Open het programma Contacten op je Mac.
  2. Ga naar Archief > Exporteer… > Contacten-archief.
  3. Geef aan op welke locatie je het archiefbestand van je contactenlijst wilt opslaan en druk op ‘Bewaar’. De backup van je contactenllijst verschijnt nu op de gewenste locatie.

 

Backup van Agenda maken

Voer de volgende stappen uit om je complete Agenda te archiveren:

  • Open het programma Agenda op je Mac.
  • Ga naar Archief > Exporteer… > Agenda-archief.
  • Geef aan op welke locatie je het archiefbestand van je contactenlijst wilt opslaan en druk op ‘Bewaar’. De backup van je contactenllijst verschijnt nu op de gewenste locatie.

Overigens kun je ook bepaalde gedeeltes van je agenda archiveren door ze eerst te selecteren en daarna een archiefbestand te maken via Archief > Exporteer > Exporteer…

Backups maken bij Exchange, Office 365 en Google

Maak je gebruik van Exchange of Office 365 en staan de gegevens op een bedrijfsserver, dan kan het gebeuren dat je geen backup kunt maken. In dat geval moet je een lokaal mailprogramma moeten gebruiken, zoals Mail of Outlook.

Bij Google kun je via de webpagina www.google.com/settings/takeout een backup opvragen van je Google-bestanden. Je hebt de keuze uit e-mail, agenda’s, contactenlijsten en bestanden op Google Drive. Kies welke informatie je wilt archiveren en Google gaat aan het werk. Je kunt ondertussen iets anders gaan doen, want Google stuurt je een e-mail wanneer het backupbestand klaar staat om te downloaden.